Sök:

Sökresultat:

22 Uppsatser om MARPOL Annex V - Sida 1 av 2

Förändringen av MARPOL Annex V år 2013 : Hur den implementerats och upplevts ombord

Första januari år 2013 trädde den senaste versionen av MARPOL Annex V i kraft. Denna studie har genom en litteraturstudie samt intervjuer med nautiska befäl sökt svar på vilka förändringar som skedde, hur dem implementerats ombord samt hur förändringarna upplevts av sjöfarare. Syftet med studien var att bidra med en pusselbit till bilden av hur avfallssortering utövas till sjöss samt hur arbetet med det upplevs. Litteraturstudien kom fram till att den stora skillnaden är att papper, glas, metall samt aska inte längre får slängas i havet. Inom specialområde får endast matavfall destruerat genom avfallskvarn slängas överbord.

Avfallsfraktioner i Sveriges hamnar

Varje år ökar avfallsmängden och användningen av naturens resurser vilket gör att återvinning blir en viktig del för ett hållbart samhälle. Årligen dumpas mer än 6,4 miljoner ton plast i haven från fartyg. Den 1 januari 2013 skärptes regelverket MARPOL för att minska mängden avfall som slängs i havet. Mot denna bakgrund har syftet med studien varit att undersöka hur motivationen att sortera kan påverkas av antalet avfallsfraktioner i hamnarna. En kvalitativ metod med sju intervjuer har använts.

Energieffektivisering av sjo?farten : En studie om att implementera obligatoriska riktlinjer

Vi lever i en värld av klimatförändringar där det ständigt söks efter lösningar för att minska utsläppen av växthusgaser. IMO har infört SEEMP:en med målet att reducera utsläppen från världshandelsflottan och därmed öka dess energieffektivitet. Med denna bakgrund har syftet varit att undersöka hur svenska tankrederier implementerat och tillämpat SEEMP:en samt kartlägga åsikter kring den. En kvalitativ metod har använts för att på djupet undersöka rederiernas tillvägagångssätt. Undersökningen omfattar fyra semistrukturerade intervjuer med totalt sex personer ifrån två rederier där både ombord- och landanställda finns representerade.

Tillbyggnad, Nationalmuseum

The project description is to draw an extension or annex to the existing Nationalmuseum building from 1866.The annex is designed to complement Nationalmusems activities and contain internal and public functions. Artentering the building must not be crossed by public visitors. Art and staff must be able to seamlessly move betweenthe extension and the main building. The new building includes a public study room for scholars working withthe collection of art on paper, workshops, conservation studios, art spaces and warehouses. Additionally, theannex is designed to host a large number of office spaces.With the renovation of Nationalmuseum they intend to open up the today built in south atrium.

Konstruktion av kolfiberarmerad motorcykelram

The project description is to draw an extension or annex to the existing Nationalmuseum building from 1866.The annex is designed to complement Nationalmusems activities and contain internal and public functions. Artentering the building must not be crossed by public visitors. Art and staff must be able to seamlessly move betweenthe extension and the main building. The new building includes a public study room for scholars working withthe collection of art on paper, workshops, conservation studios, art spaces and warehouses. Additionally, theannex is designed to host a large number of office spaces.With the renovation of Nationalmuseum they intend to open up the today built in south atrium.

SJ:s hantering av fordonsfel- analys ur ett helhetsperspektiv

The project description is to draw an extension or annex to the existing Nationalmuseum building from 1866.The annex is designed to complement Nationalmusems activities and contain internal and public functions. Artentering the building must not be crossed by public visitors. Art and staff must be able to seamlessly move betweenthe extension and the main building. The new building includes a public study room for scholars working withthe collection of art on paper, workshops, conservation studios, art spaces and warehouses. Additionally, theannex is designed to host a large number of office spaces.With the renovation of Nationalmuseum they intend to open up the today built in south atrium.

Kartläggning av order- och leveransprocessen för höghastighetsseparatorer hos Alfa Laval Tumba AB

The project description is to draw an extension or annex to the existing Nationalmuseum building from 1866.The annex is designed to complement Nationalmusems activities and contain internal and public functions. Artentering the building must not be crossed by public visitors. Art and staff must be able to seamlessly move betweenthe extension and the main building. The new building includes a public study room for scholars working withthe collection of art on paper, workshops, conservation studios, art spaces and warehouses. Additionally, theannex is designed to host a large number of office spaces.With the renovation of Nationalmuseum they intend to open up the today built in south atrium.

Fuktstudie om uteluftsventilerade vindar med beräkningsprogrammet Simple Cold Attic Model från Annex 55

Fuktskador på uteluftsventilerade vindar är ett ökat problem, i det mer miljömedvetna Sverige. Genom tjockare vindsbjälklagsisolering minskar både energiförlusten genom bjälklaget och uppvärmningsbehovet i huset, men hur många funderar på vad som händer med det förändrade klimatet på vinden och hur det kan påverka fuktförhållandena i utsatta delar av konstruktionen.Studier från Chalmers Tekniska Högskola har framställt ett fuktberäkningsprogram för uteluftsventilerade vindar vid namn Simple Cold Attic Model. Programmets funktion och potential har prövats i denna rapport genom en beräkningsanalys av en uteluftsventilerad vindskonstruktion. Försök till att förbättra fuktsäkerheten i konstruktionen har utförts och redovisas i rapporten. Studien har påvisat att den studerade konstruktionen inte är fuktsäker om den uppförs i Stockholmsområdet. Det visades även att aktiva val i konstruktionen kan förebygga fuktskador. Studien har påvisat vikten av inte beräkna med medelår för klimat och hur det påverkar beräkningsresultatet av mögeltillväxt.

Bränsleövergångar : Miljölagstiftningarnas inverkan på fartygsdriften

Under vårt sista år var vi intresserade av att ta reda på de problem som vi kan stöta på i våra yrkesroller som fartygsingenjörer. Arbetet tar upp de tekniska problem som uppstår p.g.a. de allt strängare kraven på minskade svavelutsläpp från fartyg. De tekniska problemen härstammar från de olika bränslekvaliteternas vitt skilda egenskaper. Som svar på dessa problem har det utvecklats tekniska lösningar varav två stycken har tagits upp i detta arbete.För att ta reda på vilka tekniska problem som kan uppstå tog vi del av den berörda utrustningens tillverkares erfarenheter enligt empirisk modell.

REDOGÖRELSE FÖR SPRICKARMERING FÖR KONSEKVENT DRAGNA BETONGPLATTOR PÅ MARK : Analys av skillnader mellan BBK 04 och Eurokod 2 med tillämpning av svenskt och danskt nationellt annex

In this diploma work the approach of determining the required amount of reinforcement in slabs exposed to pure tension is processed, on behalf of Ramböll Uppsala. It is a well-known problem in the industry that there are uncertainties in the determining of the amount of crack reinforcement, especially for structures exposed to pure tension. Cracking caused during the time of dehydration in concrete slabs is the most common defect according to statistics made by CBI[1], which provides numbers as high as 35 % of all the defects caused on slabs are generated by cracks. Comparisons between Sweden's former national standard BBK 04, Building Regulations for concrete structures due to restrained forces of shrinkage, and the current European standard Eurocode 2 are carried out through theoretical studies and concludes with several examples of calculations. Rigorous calculations of both standards, BBK 04 and Eurocode 2 with application of the national annex in Sweden and Denmark are performed.

Internationell utsläppshandel : En studie av Kyotoprotokollets verkan på växthusgasutsläpp

År 1997 skrevs Kyotoprotokollet under av 84 länder som senare avsåg att ratificera protokollet. Kyotoprotokollet Förbinder Annex I länderna att totalt sänka sina utsläpp med 5 procent av 1990års nivå under perioden 2008-2012. När den perioden är till ända tyder mycket på att Kyotoprotokollet ska ersättas av ett nytt protokoll som eventuellt inkorporerar ej Annex I länder och som även ger dessa länder utsläppsmål. Uppsatsens frågeställning är huruvida försök att minska växthusgasutsläppen bör ske med internationell utsläppshandel av växthusgaser som ett instrument. Teorin som uppsatsen är avgränsad till ger stöd till att en internationell utsläppshandel är optimal om de berörda länderna inte har varu- eller tjänstehandel (autarki) mellan sig.

Lågsvavlig fartygsdrift : Permanent drift med MGO på två-takts fartygsdieslar.

Undersokningen omfattar problem som kan uppsta vid permanentdrift pa MGO itvatakts-fartygsdieslar som tidigare har opererats pa HFO. Undersokningen ar utfordmed hjalp av intervjuer samt en litteraturstudie.Den overgripande slutsatsen ar att det ar fullt mojligt med drift pa MGO, det kraverdock en del anpassningar av systemen. Det enskilt storsta problemet ar den lagaviskositeten. Kan inte viskositeten hallas tillrackligt hog sa kommer problem med okatslitage pa bland annat branslepumpar att uppsta. Det kan aven forekomma drifts- ochstartproblem..

Katalytiska Föroreningar

 Detta examensarbete handlar om hur katalytiska föroreningar kan påverka denmarina dieselmotorn, samt vad kan man göra för att skydda sig. Vi ville också se omdet lågsvavliga bränslet har något att göra med de katalytiska föroreningarna. Vianvände oss av en litteraturstudie att få flera åsikter i ämnet. Vi märkte hur svårt detfaktiskt är att härleda ett eventuellt bränslepumps slitage beror på bränslets kvalitet.De slutsatser som vi kan dra efter att ha fördjupat oss i ämnet är att det går attskydda sig emot de katalytiska föroreningarna samt att de nya lågsvavliga bränslenainnehåller mer katalytiska föroreningar än de högsvavliga. De katalytiskaföroreningarna har de senaste åren uppmärksammats mer och mer runt hela världen.Med de uppgifter som vi fått fram, så tror vi att problemen med de katalytiskaföroreningarna kommer att öka i framtiden då de nya MARPOL reglerna börjar gälla..

Hållbarhetscertifiering av stadsdelar : En studie av BREEAM Communities praktiska tillämpning i svensk stadsbyggnad

In this diploma work the approach of determining the required amount of reinforcement in slabs exposed to pure tension is processed, on behalf of Ramböll Uppsala. It is a well-known problem in the industry that there are uncertainties in the determining of the amount of crack reinforcement, especially for structures exposed to pure tension. Cracking caused during the time of dehydration in concrete slabs is the most common defect according to statistics made by CBI[1], which provides numbers as high as 35 % of all the defects caused on slabs are generated by cracks. Comparisons between Sweden's former national standard BBK 04, Building Regulations for concrete structures due to restrained forces of shrinkage, and the current European standard Eurocode 2 are carried out through theoretical studies and concludes with several examples of calculations. Rigorous calculations of both standards, BBK 04 and Eurocode 2 with application of the national annex in Sweden and Denmark are performed.

Möjligheter och hinder för att utöka omfattningen av RoHS-direktivet

The RoHS Directive was introduced in order to restrict hazardous substances in Electrical and Electronic Equipment, EEE. It currently restricts the use of six hazardous substances/compounds; cadmium, lead, mercury, hexavalent chromium, PBB, and PBDE. The RoHS Directive currently includes category 1-7 and 10 in the categories of EEE listed in Annex 1A to the WEEE-Directive (Waste of EEE). The aim with the report is to investigate and elucidate prospects and obstacles to increase the scope of RoHS. This report mainly considers the inclusion of product categories 8 (Medical Devices) and 9 (Monitoring and Control Instruments).

1 Nästa sida ->